NASIHAT DALAM LAGU PADA BULAN RAMADHAN  | Assalamualaikum dan Selamat berpuasa kepada pembaca blog ini.. Entri kali ini tentang lagu pada bulan Ramadhan.. Beberapa lagu yang saya tahu berkaitan bulan Ramadhan bertajuk Harapan Ramadhan oleh Raihan feat Man Bai, Ahlan Wa Sahlan by Rabbani, Ramadhan Bulan Berkat by Hijjaz dan Lailatul Qadar by Raihan. Selain itu, lagu sempena bulan Ramadhan dari negara luar yang saya tahu ialah Ramadhan by Maher Zain dan 2 lagu dari Indonesia bertajuk Ramadhan Tiba by Opick dan Ramadhan Datang by Tompi.. Ehhh betul kaa saya kata lagu instead of nasyid. Apa beza antara lagu dan nasyid? Ada tak sesiapa antara readers boleh beritahu? So saya terus nyatakan sebagai lagu okay..


Dalam bulan Ramadhan ini sepatutnya berkumandang lagu-lagu berunsur keislaman dan nasihat berkaitan bulan Ramadhan tapi kini sebaliknya, baru seminggu puasa tapi lagu Raya dah berkumandang sana sini, adoi stress sungguh sebab baju raya belum beli! ngeeee... Bukan sebab itu tapi agak kurang sesuai seolah-olah tiada penghayatan bulan Ramadhan. As if, Ramadhan sebagai 'syarat' semata-mata untuk menyambut Hari Raya Aidilfitri.



Walaupun tak banyak saya tahu tentang lagu, tapi lagu Ramadhan Datang by Tompi ini menarik perhatian saya. Ada tak sesiapa same taste with me? Saya tak berkira dari mana datangnya lagu itu tapi saya pentingkan lirik sesebuah lagu. Pada pendapat saya lagu berkaitan bulan Ramadhan ini bukan sahaja menghiburkan tetapi terdapat juga unsur Islamic dan nasihat dalam liriknya yang tak terlalu 'berat' malah mudah difahami. 

Saya kongsikan di sini:


 
Ramadhan datang, alam pun riang
Menyambut bulan yang barakah

Umat berdendang berkumandang adzan
Bertanda hati yang senang
Oh... hoooo.. Hati yang gembira
Oh.. Oo... Ho... Penuh sukacita

Sebulan kita kan berpuasa, melawan lapar dahaga
Kalahkan nafsu rayuan syaitan
Menjadi insan yang taqwa

Oh... Hoooo... Hati yang gembira
Oh.. Oo.. Ho... Penuh sukacita

Tarawih dan tadarus, bersujud di tengah malam
Berzikir dan berdoa...
Menyebut asmahmu Allah
Dan tak lupa berzakat, sempurnakan kewajiban
mensucikan jiwa, sebagai insan yang fitri

Ramadhan datang, alam pun riang
Menyambut bulan yang barakah
Umat berdendang berkumandang adzan
Bertanda hati yang senang
Oh... hoooo.. Hati yang gembira
Oh.. Oo... Ho... Penuh sukacita

Tarawih dan tadarus, bersujud di tengah malam
Berzikir dan berdoa... Menyebut asmahmu Allah
Dan tak lupa berzakat, sempurnakan kewajiban
Mensucikan jiwa, sebagai makhluk Allah
Dan tak lupa berzakat, sempurnakan kewajiban
Mensucikan Jiwa, sebagai insan yang fitri

Tarawih Dan Tadarus
Bersujud Di Tengah Malam
Berzikir Dan Berdoa...
Menyebut Asmahmu Allah  

Selain itu lagu Lailatul Qadar pun best juga.. Bagaimana pula anda? Apakah lagu berkaitan bulan Ramadhan yang anda suka? Share laa di sini mungkin ada yang saya tak tahu..


Sehingga kita bertemu lagi di lain entry..
Sekian, wasalam..


Regards,